Zanzibar & rustige vroeges - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Caroline Schippers - WaarBenJij.nu Zanzibar & rustige vroeges - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Caroline Schippers - WaarBenJij.nu

Zanzibar & rustige vroeges

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

30 Maart 2012 | Tanzania, Dar es Salaam

Vrijdagochtend vroeg uit de veren voor ons vertrek richting Zanzibar. Rond 5 uur werden we opgehaald door de taxi, waar we ineens de nieuwe vrijwilligster Julie ontmoeten. Rond half 6 waren we ter plaatse aan de Fast Ferries, veel te vroeg want we moesten pas om half 7 op de ferry zijn. Astrid, Annelies en Eva kwamen ons tegen 6 uur tegemoet en het was vrij druk. Na twee uurtjes varen kwamen we aan in Zanzibar. Het weer was bewolkt en we hoopten vurig dat dit snel ging opentrekken en de zon erdoor kwam! Aan de duane hadden we nog enkele probleempjes met ons paspoort en workers permit, dat laatste was blijkbaar nog niet volledig in orde. Tja, Afrika zekers? Uiteindelijk konden we met een taxi toch vertrekken richting Kendwa, ten noorden van Zanzibar. Valerie, een Canadese vrijwilliger had ons hotel voor 8 personen reeds geboekt en was een dagje eerder vertrokken. Zij ging hier voor haar duikersbrevet gaan, chapeau dat ze het heeft gehaald! Ze vond het zo prachtig onder water, maar vermoeiend! Stiekem ben ik echt wel jaloers! ;) We zijn er zwaar over aan’t denken om dit ook te gaan doen als we in april terug gaan naar Zanzibar ;). Onderweg begon de zone r echt goed door te komen en iedereen was meteen opgewekt. Ons hotelletje zag er ook super vakantieachtig uit! Eindelijk airco en zalige bedden, de nachten zagen er meteen al goed uit! Vrij snel stond iedereen in strandoutfit op het parelwitte strand van Kendwa zich te vergapen aan de prachtig blauwe zee. Het eerste dat we dan ook gedaan hebben was erin zwemmen! ‘t Was echt een zalig dagje relaxen na de zware dagen op de verloskamer. Iedereen genoot echt zichtbaar van deze rust. Voor de volgende dag boekten we met z’n allen een dagje op een visserboot naar het eilandje Mnema om aan de koraalriffen te gaan snorkelen en op een strand dichtbij een lekkere bbq te doen. Voor 35 ooo Tsh ofwel 21 euro hadden we zaterdag een superleuke dag op zee. Tijdens onze rit naar Mnemba hebben we zelfs drie dolfijnen gespot!! Ook het snorkelen was echt supergeweldig, de vissen zwommen zo rondom ons en we zagen supergrote zeesterren en zee-egels! Alle visjes uit Finding Nemo zijn we tegengekomen, behalve Nemo zelf. ;) na twee zalige uurtjes in de zee vertrokken we met de boot terug naar Zanzibar om op een supergroot wit strand een lekkere gerookt stukje tonijn met rijst en een sausje tee ten. Ons dessert bestond uit een kleine banaan en een stuk ananas, superlekker! Natuurlijk zijn er ook vele fijne groepsfoto’s genomen die dag! ;) Op de terugrit passeerden we de ganse kustlijn van Zanzibar om uiteindelijk nog net op tijd terug te zijn op ons strand om de zonsondergang te zien. ‘s Avonds zijn we gezellig gaan eten op het strand en we waren zeer onder de indruk van de sterrenhemel in Afrika. Het was de eerste keer dat we hier echt tijd namen om deze te bekijken en het was echt zo prachtig! We waren echt onder de indruk,zo mooi als hier zien we ze nooit in Belgie! Zondag hebben we een rustige dag op het strand gehouden en de winkeltjes bekeken. Onze taxi richting Stone Town voor maandag hadden we geregeld met de kerel waar we mee gingen snorkelen. Dus de dag erna moesten we weer vroeg uit ons bed om in te pakken. We hadden het kunnen denken, maar we zaten dus in een minibus voor tien man gepropt met 12 man! Typisch Afrika om toch dat busje vol te krijgen! Na een uurtje hadden we Stone Town bereikt en moesten we onze bagage achterlaten in een restaurantje vlak naast waar we later onze ferry moesten nemen. Het was genaamd achter Freddy Mercury van de band Queen! Ergens daar in de buurt zou hij een huis ofwel villa moeten hebben gehad.. In Stone Town zelf gingen we langs de lokale wegjes, we hadden hier uitdrukkelijk achter gevraagd. We liepen over de kruidenmarkt en de vis-vlees en- groentenmarkt. Nu eet ik echt nooit nog vis of vlees in Zanzibar!! Tijdens onze wandeling kwamen we langs de oude slavenmarkt en konden we een rondleiding met een gids krijgen voor 5000 Tsh. Onze gids trok als twee druppels water op de acteur Morgan Freeman! We gingen door de oude slavenkamers en hij vertelde daar de geschiedenis van de slavenmarkt in Tanzania en een Anglicaanse kerk waar de slaven konden onderduiken. Alle kruisbeelden waren bedekt in de kerk tot volgende week Goede Vrijdag. Na afloop van de toer passeerden we nog enkele kanga en pareowinkeltjes.. daar hebben enkele meisjes zich goed laten gaan! ;) In The Mercury hebben we nog snel een ‘banana split’ binnengewerkt om erna met de boot terug te varen richting Tanzania, Dar Es Salaam. We hadden echt een superfijn weekend met z’n allen achter de rug en we maken plannen om toch misschien eens terug te keren! S Avonds werden we hartelijk verwelkomd bij Vicky, Adrew, Nicole,Mary en haar zus. We kregen eten dat ons aan thuis moest doen denken: gekookte patatjes met spinazie en een chillisausje, ‘t was echt zeer lekker. We zijn er vroeg ingekropen, want dinsdag begonnen we met een reeks vroeges.
Dinsdag en woensdag waren goede dagen op de verloskamer; niet te druk, niet te kalm. Ik heb vooral dinsdag veel bevallingen geassisteerd bij Anja en Valerie en veel baby’s aangepakt en verzorgd. Ik zat aan 39, dus ging op het gemakje verder. ‘s Avonds gingen we met de andere vrijwilligers en Jenna en Vicky met de hele familie in Spir,nabij Sea Cliff lekker eten. Het was ineens ook de verjaardag van Vicky, dus die werd meteen meegevierd. Het eten was echt lekker en ik denk dat we de lekkerste cheese burger ever hebben gegeten!! Het zou geen Afrika zijn al ser achteraf weer geen problemen waren geweest met de rekening. We hebben al goed door dat ze hier niet zo goed zijn in wiskunde en dus tellen.. Uiteindelijk is het toch netjes opgelost geraakt.
Op woensdag hebben zowel ik als Anja onze 40ste bevalling gehaald! Mijn bevalling was ineens de 1200 ste van de maand maart!! Bevalling 41 volgde erna zeer snel!
Donderdag was geen fijne dag op de verloskamer. We kwamen ‘s ochtends tegen kwart na 6 al aan op de verloskamer om drie bedrukte gezichtjes te zien van de andere vroedvroustudenten die nu nachten doen. Er was nog net een doodgeboorte geweest ook. Onze vroege begon ook meteen al gans hectisch. Ik moest van een vroedvrouw een bevalling doen, zomaar ineens. Ik wist niet wie de vrouw was, volledige ontsluiting, stuit of hoofd, levend of dood kindje… Toen ik ernaar vroeg zei ze: how should I know?? En weg was ze! De vrouw was aan het persen dus ik maakte alles klaar en deed een schort en steriele handschoenen aan, toen ik zag date r iets vreemds uit de vagina kwam. Het voelde echt vreemd aan en ik dacht meteen dat het mogelijk wel eens een voorliggende placenta, cervix, navelstreng kon zijn! De navelstreng kon ik meteen uitsluiten, naar ik was nog niet zeker dus riep ik ere en dokter bij. Toen dacht ik echt dat ik het kreeg! Hij zei doodleuk dat ik mij geen zorgen moest maken en dat dat de vliezen waren! Terwijl ik hem probeerde wijs te maken dat die al gebroken waren. ‘ ah dan is het een placenta praevia of toch de vliezen’. En die kerel pakte daar doodleuk een kapotte ampule om ermee in te snijden!! Ik heb meteen mijn handschoenen uitgedaan en de andere vroedvrouwen gaan halen. Bleek dus toch dat dat de cervix was, en hij ging daar eens efkes met een ampule inzitten. Zoiets houde toch niet voor mogelijk! Achteraf bleek dat dan nog eens geen gynaecoloog te zijn, maar een orthopedist!! Zoiets kon toch ook alleen maar op deze verloskamer gebeuren. Ik ben er achteraf wel iets van gaan zeggen tegen de hoofdvroedvrouw, want voor hetzelfde geld had die pipo er doorgezeten met zijn ampule en dan was het hek helemaal van de dam. Blijkbaar is er toch achteraf iets van gezegd geweest, gelukkig. Er ware nook twee placentaloslatingen en dus dode kindjes tijdens onze vroege. ik moest 1 van de vrouwen onderzoeken op hoe ver ze stond en het voelde zo raar aan dat ik niet zeker was wat er net klaar zat. De dokter voelde na en constateerde dat de baby met zijn handje tegen zijn hoofdje zat en zeer prematuur was. Hij was nog geen minuut weg, of het kindje floepte eruit en ik had het net opgevangen. Ik was zo verschoten dat ik zeker wilde zijn dat het kindje nog leefde. Het meisje deed het al bij al enorm goed! Wat een opluchting! 1,4 kg woog ze en en 29 weken oud. Maar ze deed het echt geweldig goed. Ook de moeder was zo opgelucht dat alles in orde was, net zoals ik. Die dag heb ik nog een keizersnede geassisteerd, en zoals alles in Tanzania gebeurd dit op het dooie gemakje ;) ik vond dat het OK er nog vrij goed uitzag en ze proberen alles wel redelijk steriel te doen. Maar een epidurae verdoving zoals bij ons kennen ze niet. D e vrouw krijgen een spuit met verdoving in de rug, ze spuiten deze leeg en verwijderen die meteen. Dat was de verdoving. Zodra die gegeven is, snijden ze vertical meteen door de buik. En de kleine komt er echt na een minuutje meteen uit. Er was niemand om te zeggen wat ik moest doen dus ik had al steriele handschoenen aan en zodra de baby er was stond ik er met een steriele doek om het kindje aan te pakken en de eerste zorgen toe te dienen. Het was een mooi meisje van 2,5 kg en een goede apgarscore. Ik heb het meisje nog vlug aan de mama getoond en ze was echt superfier.
Vandaag viel het goed mee op de verloskamer. ‘s Nachts was er en tweeling geboren, waarvan 1 kindje een encephalocoele had. De hersenen waren dus buiten de schedel gegroeid, maar nog omgeven door de huid. We waren echt curieus en hebben het meteen gaan bekijken, want in Belgie wordt zoiets amper geboren. Het kindje leefde ook nog. De andere helft van de tweeling was normal en deed het goed. Dat hebben we naar de neonatal gebracht, het andere kindje ging men overplaatsen naar een beter ziekenhuis. Maar toen onze shift om 15u gedaan was, lage het daar nog steeds! Ondertussen is Valerie ons goed aan’t inhalen met de bevallingen en zit ook zij aan 38 al! er was vandaag ook een stuitbevalling. Deze was wel moeilijk verlopen en het kindje was niet goed na de bevalling. Het werd meteen goed beademd en uiteindelijk na een half uurtje begon het er toch goed door te komen. Het kindje woog 4, 2 kg!!
Ondertussen is het weekend ingegaan en we hebben vandaag echt superlekker gegeten bij Vicky! Vis uit het Victoriameer (Noord Tanzania) en zo lekker klaargemaakt met rijst en groenten! Echt superzalig. Onderweg hadden we gisteren een verse ananas en 1kg passievruchten gekocht voor echt weinig geld. En zo lekker dat het fruit hier is!!
Morgenavond is ere en feestje gepland met alle vrijwilligers bij Jenna van Projects Abroad en misschien zondag wat eindwerken als er stroom is? Hopelijk! ! ik typ trouwens met een qwerty, dus excuses voor de vele typfouten! ;)
Groetjes vanuit het zalig warme Tanzania! ;)

  • 30 Maart 2012 - 20:10

    Mama En Papa:

    amaai zo te zien hebben jullie daar het aards paradijs ontdekt in Zanzibar ! er zijn er hier een paar jaloers....zo te lezen is het zeker voor herhaling vatbaar.als jullie de kans krijgen ,zeker nog eens terug naarZanzibar gaan.proficiat met je 40 ste bevalling xxxx . mooie foto's trouwens. geniet verder van jullie avontuur en van het land.de tijd vliegt want er is al een maand voorbij. groetjes van ons allen xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Actief sinds 17 Jan. 2012
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 18251

Voorgaande reizen:

03 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Buitenlandse stage

Landen bezocht: